Zaankanteling

- Rob Schouten

Zaankanteling beschrijft de vernieuwing van het openbaar bestuur. De gemeente Zaanstad is daarbij als model gebruikt. Het boek geeft een beeld van de praktijk van de gemeente en haar organisatieontwikkeling. 

TEKSTFRAGMENT :

Terugblik
Nog eenmaal blikken we terug. Wat verliep goed, wat minder en wat zou een volgende keer anders moeten? We kijken naar de verschillende rollen, naar de structuur-en cultuurverandering, naar de aanpak van het proces, naar het topdown principe, de verhouding bestuur en apparaat en tenslotte naar het besluit de backoffice mee te laten kantelen.

Rol van communicatie
Vooral in het begin is geworsteld met de communicatieve rol. Gekozen is voor het geven van informatie vanuit een centraal punt. De leidinggevenden kregen informatie rechtstreeks. De bedoeling was dat zij die informatie via de lijn naar de rest van de organisatie brachten. In de periode waarin leidinggevenden minder betrokken waren bij het kantelingsproces, de zogenoemde ontwerpfase, verliep dit moeilijk. Informatie bleef hangen en werd niet vanzelf doorgegeven. Nadat nieuwe leidinggevenden voor de nieuwe diensten waren aangewezen, in de voorbereidende fase, veranderde dit niet. De nieuwe leidinggevenden waren tegelijkertijd nog verbonden met de oude organisatie. Het combineren van hun dubbele taak viel zwaar. Daarnaast kregen de oude leidinggevenden weer te weinig informatie van de directeuren. Die waren op hun beurt te veel bezig met de voorbereiding van de nieuwe diensten.

Achteraf gezien is het belangrijk om het oude en nieuwe management bij elkaar te houden. Iedereen zou zo zolang mogelijk bij het proces betrokken moeten zijn. Informatie kan dan beter worden doorgegeven. In onze aanpak schortte het vooral aan duidelijkheid over wat gebeuren ging. Door zo vroeg en lang mogelijk iedereen te betrekken in het proces kun je dat wellicht voorkomen.

..., etcetera